Как и къде да намериш полезни контакти, докато си студент

Най-добрият начин да създадеш ценни нови познанства зависи от това към какво се стремиш. Почти всички хора в бизнес сферата казват, че задължително трябва да имаш профил в LinkedIn. Платформата е изключително полезна, но не е благоприятна за новаци. Нито пък създаването на контакти чрез нея е равносилно на това лично да се запознаеш с човека от снимката.
Затова, първото правилно е да се запознаете лице в лице. А знаеш ли, че има събития специално за създаване на контакти?
Нетуъркинг събития
Форматът на нетуъркинг събитията е идеална възможност за разширяване на мрежата от контакти. Това са освободени от формалности събития, които дават шанс на всеки да се запознава с нови хора. По-често тези събития имат някаква тема, която да се събере аудитория с някакъв сходен интерес. Определено това е по-добрият вариант, отколкото да хвърлиш 20 човека в една залаа от там − каквото стане, стане.
Има едно основно правило при тези събития: не цели количество, а качество. Какво, ако се запознаеш с 30 човека, чиито имена едва помниш, а какво остава за техните сфери на работа? Затова се ориентирай към хората, с които разговорът върви непринудено и наистина би искал да опознаеш по-добре. А ако си намериш повече хора, от които имаш интерес, една покана за кафе и по-дълъг разговор никога не е излишна!
Подобни срещи се провеждат като отворени дискусии, тематични кръгли маси, коктейли след събития (презентации, обучения, работилници), където участниците обсъждат как са преминали последните няколко часа и разменят мнения и впечатления по между си. Но ако те е страх от соловите изпълнения, тогава се ориентирай към…
Конференции, семинари, форуми
По време на такъв тип събития не е нужно да поемаш инициативата да промотираш сам себе си. Този формат предвижда в центъра да бъде лице, което иска да сподели нещо конкретно с аудиторията. Целта е свързана с научаването на нещо ново, вместо със създаването на запознанства между участниците.
Именно затова срещата с по-опитни хора е толкова важна. Да видиш и чуеш на живо човек, занимавал се с години в сферата на маркетинга, по време на конференция с бизнес насоченост, предразполага слушателите да изградят връзка с говорещия. И след като лекцията приключи, имате възможност за въпроси.
Най-важното нещо, което трябва да запомниш за тези събития е: ЗАДАВАЙ ВЪПРОСИ!!!
Направи го, ако нещо не е било ясно от думите на лектора или просто имаш нужда от допълнителна информация след лекцията. Може също така да поискаш да се запознаете и да размените идеи за реализацията на съвместни проекти. Още по-добре би било да поискаш съвет и да размените контакти.
Обучения: съчетаване на полезното с приятното
Може би най-приятни от всички събития са обученията, защото много от тях включват работа лице в лице с други хора, както и практически занимания. В програмата винаги има предвидено време за нетуъркинг с участниците и обучителите от своя страна се превръщат в мост, който свързва хората.
Този формат е идеален за създаването на по-дълбоки запознанства и дори дългосрочни приятелства. А може и в последствие да срещнеш точно този човек, който знае повече от теб в точно онова конкретно направление, в което искаш да се усъвършенстваш!
Къде да намеря тези събития?
Учудващо лесно става, след като предприемеш първата крачка. Като начало се възползвай от възможностите на университета и студентския си съвет. От случай до случай е различно, но все пак е добро начало.
Следващата стъпка е да се ориентираш в групи за събития във Facebook. В тези групи можеш да намериш всичко, особено възможности за създаване на контакти. Има и организации, които специално си търсят мотивирани млади хора, така че напред към търсачката.
Третият вариант е да се сетиш за любимия си човек, който познава всякакви хора и да го помолиш да те взема със себе си, когато ходи някъде. Всеки познава по няколко такива индивиди. Все някак трябва да се започне, нали?
Няколко съвета за създаването на истински контакти, които ще помогнат и на двете страни:
- Ако ще разменяте контакти, не се притеснявайте от Facebook
Освен че е най-разпространената социална мрежа в България, най-лесно се разменя информация чрез Facebook. Винаги ще може да споделяте събития, да каните приятели, а съобщенията и групите са учудващо удобни за ползване.
- Използвай възможностите за връзка.
Или се възползвай от това да задълбочиш контактите си. Най-лесно се спазва правилото за един час разговор в първата една седмица. Преди да се разделиш с новия си контакт, предложи допълнителна среща в спокойна обстановка.
- Визитките също са окей!
Но не ги раздавай като салфетки, нито ги вземай като мостри с парфюм. Приемай визитки, когато истински се интересуваш от дейността на някого.
Рекламните материали, и по-специално печатните такива, е добре да се вземат само при интерес. Затова, ако не се отнасят до нещо, което ти е любопитно, не ги вземай. А ако се интересуваш, вземи и пак задавай въпроси. Може и да подраскаш върху тях или да си запишеш някой и друг телефонен номер на нов познат.
И накрая един жокер за всички, които искат да разширят мрежата си от контакти с хора от „породата“ Future Makers – търсещи възможности за личностна и професионална реализация извън списъка на най-желаните професии. На 21 ноември в София Тех Парк те очаква изложбена част с един куп младежки организации, търсещи съмишленици и предлагащи възможности за развитие. Сред тях ще бъдат УНИЦЕФ, AIESEC, Заедно в час, Jamba, Наградата на херцога на Единбург. Ела да се запознаеш с тях лично. Запази своето място на Future Makers 2020 от бутона долу.
Автор: Катерина Русева